Ruumy

Un dialog cu Simina Filat

Proaspăt absolventă a Universității Naționale de Arte București, specializarea Modă-Design Vestimentar, Simina a avut deja două expoziții personale în cadrul galeriei de artă Galateca – “Fii cu ochii pe mine” și “Ruumy” – plus o colaborare în cadrul  evenimentului satelit Venice/ElectroCamp al Bienalei de Arhitectură de la Veneția 2016. Cel mai recent proiect se numește Ruumy și este un perete arhitectural de tip „dressing” ce se transformă în veșminte și din veșminte în accesorii.

De ce ai ales pielea ca material de exprimare?

Pentru că iubesc acest material, de când am intrat prima dată într-un depozit imens de piele, frumos aranjată pe rafturi, și am descoperit câte texturi/culori/tipuri de piele există.

Pielea are o lume a ei, iar în fiecare an se dezvoltă noi și noi tipuri. Nu ai cum să te plictisești de acest material, care îți permite atât de multă creativitate.

Ce te-a inspirat pentru proiectul Ruumy?

Inspirația pentru proiectul Ruumy a plecat de la următoarele întrebari: “Cum poate o haină să se transforme în spațiu?”, sau “Cum poate un spațiu să îmbrace un corp uman?”

Trei locuri în care cauți inspirație pentru proiectele tale.

Cred că nu mă opresc din a căuta inspiratie în orice, de exemplu iau inspirație dintr-o situație discutată cu cineva. Uneori un proiect pornește de la un cuvânt sau un sunet, un sentiment sau o întrebare.

Apelez fără încetare la internet, cărți, reviste de specialitate, evenimente de artă contemporană, etc. Cu ajutorul acestor mijloace caut informație, studiez ce s-a mai făcut, văd ce există deja, învăț cum se face un anumit finisaj, ca să fiu tot timpul la curent cu tendințele momentului.

Cum ți se pare că a evoluat domeniul designului în ultimii ani, ce s-a schimbat în abordare?

La nivel mondial, tehnologia avansează extrem de rapid, deja vorbim despre un robot cetățean al acestei planete… deci designul evoluează non stop. Eu mă gandesc, de pildă, că vom avea nevoie curând de designeri vestimentari pentru roboți umanoizi.

În România, pe de altă parte, este evident interesul consumatorilor pentru design românesc de calitate, și asta ne impulsionează pe noi să creăm pentru ei. Cea mai mare plăcere este să-ți vezi creațiile purtate pe străzile Bucurestiului.

Crezi că mai pot fi inventate lucruri noi în acest domeniu sau nu mai e nevoie de originalitate?

Creativitatea este un proces mental și social care generează mereu noi idei și răspunsuri la probleme apărute sau preconizate. Cred că se aplică în orice domeniu, nu doar în design. Cu siguranță este nevoie de originalitate dacă ești creativ.

Interviu: Ioana Mîțu